Thursday 24 December 2015

Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kewujudan Budaya Sekolah


Secara umum, sekolah merupakan sebuah institusi sosial yang memainkan peranan yang amat penting dalam mengubah kehidupan masyarakat. Sekolah adalah pengubah minda dan sekolah adalah penentu kepada budaya dan pembangunan sesebuah negara. Sesungguhnya, cita-cita Falsafah Pendidikan Kebangsaan menjadi rujukan kajian ilmiah.

Antara faktor-faktor yang mempengaruh kewujudan budaya sekolah termasuklah sekolah sebagai institusi formal, sekolah merupakan organisasi berdasarkan waktu, sekolah merupakan institusi yang digred mengikut umur pelajar, upacara dan keramaian yang dilaksanakan di sekolah, serta matlamat institusi berkenaan.

Menurut artikel ini, ciri-ciri yang tergolong di bawah budaya sekolah ialah budaya ilmu, budaya insan yang kamil seperti yang dihasratkan oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan, budaya kepimpinan, budaya kerja, budaya komunikasi dan budaya bilik darjah. Budaya sekolah yang sihat ialah ciri-ciri budaya dan sub-budaya yang dapat menyumbangkan kepada perwujudan dan pertumbuhan sekolah sebagai institusi pendidikan dengan erti kata yang sebenarnya, yang mana dapat membantu merealisasikan segala yang tersurat dan yang tersirat di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Tuntasnya, budaya sekolah yang baik dapat membantu membentuk modal insan yang bersepadu dari segi JERIS.


No comments:

Post a Comment