Artikel ini mengupas tentang kajian keberkesanan kaedah
kontruktivisme dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta melihat sikap dan
tanggapan pelajar terhadap subjek matematik dalam kaedah pengajaran.
Pendekatan konstruktivisme merupakan proses pembelajaran
yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda pelajar. Pengetahuan
dikembangkan secara aktif oleh pelajar itu sendiri dan tidak diterima secara
pasif dari persekitarannya. Sampel kajian yang dipilih oleh penyelidik adalah
terdiri daripada 40 orang pelajar Tingkatan 1 di Daerah Mersing. Pelajar yang
terlibat adalah pelajar berprestasi sederhana dalam matematik berdasarkan keputusan
UPSR 2008. Untuk kajian ini, penyelidik fokuskan tajuk perimeter. Selepas
tinjauan, penyelidik mendapati pelajar menghadapi beberapa kelemahan menjawab
soalan yang melibatkan penggunaan formula. Hasil daripada pemerhatian
penyelidik semasa kajian dijalankan, didapati pelajar tidak memberi tumpuan
semasa proses p&p, tidak memahami kehendak soalan dan tidak memahami konsep
perimeter.
Bagi mengenalpasti keberkesanan kaedah konstruktivisme dalam
proses pengajaran dan pembelajaran matematik, penyelidik mewujudkan dua
kumpulan pelajar iaitu kumpulan eksperimental yang akan belajar dengan kaedah
konstruktivisme, dan kumpulan kawalan yang belajar kaedah tradisional. Kajian
ini adalah kajian yang berbentuk kuantitatif dan kualitatif. Ia melibatkan
ujian pra, ujian pos dan soal selidik untuk mengumpul data kuantitatif.
Manakala, untuk data kualitatif data didapati melalui sesi temubual bersama responden dan guru
matematik.
Hasil dari kajian ini, didapati bahawa pencapaian pelajar
meningkat sebanyak 15 % dengan pengaplikasian kaedah pembelajaran
konstruktivism dalam kelas matematik. Penyelidik juga mendapati bahawa pelajar
akan menjadi seorang yang aktif semasa proses pengajaran dan pembelajaran
dijalankan kerana kaedah ini menggalakkan pelajar lebih berfikir, lebih yakin,
lebih berkemahiran sosial kerana pembelajaran dua hala, serta lebih seronok
dengan aktiviti yang dilakukan.
No comments:
Post a Comment