Sunday 6 December 2015

MASALAH PEMBELAJARAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS DI KALANGAN PELAJAR TINGKATAN 2 LUAR BANDAR

Pautan : http://eprints.utm.my/2228/1/3_9.pdf

Artikel ini membincangkan tentang kajian yang dijalankan bagi mengkaji permasalahan pembelajaran matematik dalam bahasa Inggeris di kalangan pelajar tingkatan dua di sekolah luar bandar. Terdapat beberapa faktor yang dibincangkan dalam kajian ini antaranya faktor bahasa pengantar, pengajaran guru dalam bahasa Inggeris, tahap penguasaan bahsa Inggeris pelajar serta persekitaran pengajaran dan pembelajaran.

Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor bahasa pengantar dan tahap penguasaan murid dalam bahasa Inggeris berada pada tahap yang rendah manakala faktor pengajaran guru serta persekitaran berada pada tahap yang tinggi.

Kesimpulannya, meskipun guru menggunakan strategi pembelajaran yang berkesan serta lengkap dengan infrastruktur dan persekitaran yang baik, ianya belum mencukupi untuk mengelakkan kewujudan permasalahan dalam pembelajaran Matematik dalam bahasa Inggeris.

No comments:

Post a Comment