Artikel
Ini membincangkan kesan kepada pendidikan matematik selepas TIMMS dilaksanakan.
Melalui artikel ini dinyatakan beberapa sebab yang menjadikan Korea mendapat
keputusan TIMMS sebanyak 607 bagi gred 8 dan 611 bagi gred 4 iaitu ditempat
kedua dibelakang Singapore. Pendidik di Korea percaya bahawa pencapaian
matematik bagi murid mereka adalah penting untuk membina perkembangan yang maju
dalam ekonomi dan mengekalkan kuasa di pasaran antarabangsa. Bagi pendidik di
Korea, TIMSS merupakan satu platform yang baik supaya mereka dapat reflek
kembali persekitaran pendidikan mereka.
Melalui
artikel Ini, kita boleh katakana, pendidikan Malaysia harus mengambil langkah
yang sama dalam menjadikan pendidikan matematik setaraf dengan negara-negara
lain. Ini adalah amat penting kerana perkembangan ekonomi negara bergantung
kepada sumber manusia yang dibentuk pada zaman awal mereka. pencapaian
matematik seharusnya dipandang berat oleh semua pihak kerana kita boleh lihat
bahawa matematik diaplikasikan di dalam setiap pekerjaan secara lansung atau
tidak lansung dala kehidupan seharian kita.
Melalui
artikel Ini juga, telah dinyatakan langkah-langkah yang diambil oleh pihak
Korea bagi meningkatkan prestasi mereka. antara kaedah yang boleh digunakan di
Malaysia ialah menambahbaik kurikulum pendidikan kita. Terdapat tiga rational
yang berkait iaitu kurikulum haruslah menyokong matlamat negara,mengubah kaedah
pembelajaran daripada tradisional kepada interaktif serta tiada ruang perbezaan
bagi setiap individu dimana setiap sumber tenaga akan dibangunkan secara
maksimum. Ini adalah antara cadangan yang boleh diaplikasikan di dalam
kurikulum matematik di Malaysia.
Kesimpulannya,
TIMSS merupakan satu platform yang amat berguna bagi pendidik di Malaysia
sekiranya berlaku perubahan atau penambah baikan. Atau ianya akan sekadar
menjadi satu rutin tanpa penambahbaikkan. Perkara Ini seharusnya dipandang
berat oleh pihak yang berkenaan.
No comments:
Post a Comment