Artikel ini membincangkan tentang kajian untuk menentukan
pengaruh yang disumbangkan oleh faktor-faktor kelayakan guru, iaitu jenis latihan
guru dan pengalaman mengajar terhadap efikasi guru-guru sekolah menengah di
Sabah.
Dapatan kajian menunjukkan guru-gurukeluaran program Diploma
Pendidikan Malaysia berada pada aras tertinggi dalam efikasi berbanding
guru-guru keluaran program lain. Guru-guru yang berpengalaman mengajar melebihi
tujuh tahun berbeza secara statistik dalam aspek efikasi berbanding guru-guru
dengan pengalaman mengajar kurang daripada tujuh tahun.
Hasil kajian ini mencadangkan guru-guru siswazah terlatih
perlu diberi peluang mengajar dalam persekitaran yang positif bagi membolehkan
mereka membina efikasi guru yang positif.
Kesimpulannya, selain faktor yang berkaitan dengan guru,
kajian akan datang perlu mempertimbangkan faktor-faktor sekolah untuk
memastikan nilai efeksi dapat dimanfaatkan lebih jauh dalam memartabatkan
profesion guru di Malaysia.
No comments:
Post a Comment