Sunday 6 December 2015

Pengaruh Jenis Latihan Guru dan Pengalaman Mengajar Terhadap Efikasi Guru Sekolah Menengah



Artikel ini membincangkan tentang kajian untuk menentukan pengaruh yang disumbangkan oleh faktor-faktor kelayakan guru, iaitu jenis latihan guru dan pengalaman mengajar terhadap efikasi guru-guru sekolah menengah di Sabah.

Dapatan kajian menunjukkan guru-gurukeluaran program Diploma Pendidikan Malaysia berada pada aras tertinggi dalam efikasi berbanding guru-guru keluaran program lain. Guru-guru yang berpengalaman mengajar melebihi tujuh tahun berbeza secara statistik dalam aspek efikasi berbanding guru-guru dengan pengalaman mengajar kurang daripada tujuh tahun.

Hasil kajian ini mencadangkan guru-guru siswazah terlatih perlu diberi peluang mengajar dalam persekitaran yang positif bagi membolehkan mereka membina efikasi guru yang positif.

Kesimpulannya, selain faktor yang berkaitan dengan guru, kajian akan datang perlu mempertimbangkan faktor-faktor sekolah untuk memastikan nilai efeksi dapat dimanfaatkan lebih jauh dalam memartabatkan profesion guru di Malaysia.

No comments:

Post a Comment