Artikel ini berkaitan tentang kajian yang bertujuan untuk
mengenal pasti persepsi guru matematik sekolah rendah tentang pengetahuan
standard pengajaran matematik dan komponen yang menyumbang kepada Standard
Pengajaran Matematik.
Metodologi kajian ini berbentuk kuantitatif yang menggunakan
instrumen soal selidik dengan skala likert lima point bagi mengukur tahap
persepsi terhadap lima komponen pengetahuan standard pengajaran matematik iaitu
pengetahuan atribut ikhtisas, pengetahuan amalan ikhtisas, pengetahuan
ikhtisas, pengetahuan proses pengajaran dan pembelajaran ikhtisas dan
pengetahuan pentaksiran berdasarkan standard-standard yang diamalkan di dalam
dan luar negara.
Dapatan kajian mendapati persepsi guru matematik sangat tinggi
tentang lima komponen pengetahuan SPM-SR iaitu pengetahuan atribut ikhtisas
(ATI), pengetahuan amalan ikhtisas (AI), pengetahuan ikhtisas (PI), pengetahuan
proses pengajaran dan pembelajaran ikhtisas (PPPI) dan pengetahuan pentaksiran
(PP).
Komponen pengetahuan amalan ikhtisas (AI) dan pengetahuan
proses pengajaran dan pembelajaran ikhtisas (PPPI) merupakan komponen utama
yang menyumbang secara langsung terhadap pengetahuan Standard Pengajaran
Matematik Sekolah Rendah (SPM-SR).
Kesimpulannya, kajian ini dapat menyumbang ke arah pembinaan
data asas tentang standard pengajaran matematik di negara ini. Data asas ini
boleh diguna pakai oleh masyarakat pendidik bagi menilai semula pengajaran dan
pembelajaran matematik dalam bilik darjah.
No comments:
Post a Comment