Sinopsis:
Kajian
ini telah dijalankan di sekolah-sekolah menengah sekitar daerah Kota Tinggi,
Johor. Tujuan kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap penggunaan ICT dalam
pengajaran dan pembelajaran matematik. Aspek yang dikaji ialah tahap
pengintegrasian ICT di kalangan guru-guru, kesesuaian kursus dan latihan yang
ditawarkan dan faktor-faktor penghalang dalam mengintegrasikan ICT. Didapati
bahawa pengintegrasian ICT masih di tahap rendah di mana faktor luaran yang
menjadi punca utama yang menghalang pengintegrasian ICT seperti kemudahan yang
tidak sempurna dan kekurangan ICT. Hasil perbincangan mencadangkan beberapa
pendekatan yang perlu dambil oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM),
Kementerian Pelajaran Tinggi Malaysia (KPTM) dan guru-guru matematik itu
sendiri untuk memantapkan lagi perlaksanaan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran matematik.
Ulasan:
Di dalam
artikel ini, perbincangan dan kajian telah dijalankan secara menyeluruh.
Walaubagaimanapun, kajian ini dapat mensimpulkan dengan lebih baik sekiranya ia
dijalankan di setiap kawasan yang berbeza-beza untuk mendapatkan pendedahan dan
kesulitan yang di alami di kalangan guru baik dari kawasan bandar mahupun luar
bandar. Dicadangkan supaya kajian ini diteruskan oleh pengkaji-pengkaji lain
untuk meninjau atau mendapat maklum balas dari setiap tahap pendidikan di
Malaysia iaitu prasekolah, sekolah rendah, sekolah menengah, matrikulasi dan
universiti.
No comments:
Post a Comment