Seperti
yang kita sedia maklum, Singapura adalah negara yang mendapat tempat pertama di
dalam keputusan TIMSS (2003). Artikel ini membincangkan apa perbezaan Singapura
dengan negara lain sehingga mendapat temapat terbaik di dalam TIMSS serta
kebaikan dan keburukan kurikulum yang digunakan di Singapura.
Apa yang
boleh dikatakan melalui artikel Ini ialah, salah satu sebab pencapaian
matematik bagi negara itu adalah dari segi perlaksanaa kurikulum yang telah
dirangka dengan kemas. Ini menunjukkan bahawa permulaanya adalah dari segi
kurikulum yang dibina di mana ia akan menjadikan suatu pengajaran dan
pembelajaran itu bermanfaat bagi murid.
Selain
daripada itu juga, kurikulum yang dibina juga diselia dan dilaksanakan dengan
kemudahan yang cukup beserta guru yang terlatih di mana setiap guru adalah
pakar bagi topik tersebut. Ini adalah berbeza dengan kurikulum di Malaysia di
mana terdapat juga guru bukan opsyen mengajar subjek berkenaan dan ini adalah
kerana kekurangan guru. Jika kita lihat, terdapat pelbagai institusi yang
menyediakan sumber guru namun begitu masih lagi menjadi isu kurangnya guru di
Malaysia. Jadi, bagaimanakah kita hendak mencapai tahap antarabangsa sekiranya
masalah seperti ini tidak diperbaiki.
Dari
segi tenaga pengajar pula, guru yang mengajar di Singapura terpaksa berhadapan
dengan satu badan khas sebelum boleh menjalani latihan perguruan. Mereka akan
menunjukkan kemahiran yang mereka perolehi. Ini adalah salah satu kaedah yang
boleh diamalkan di Malaysia bagi memastikan setiap guru di Malaysia
berkebolehan di dalam bidang masing-masing.
Namun,
persoalannya ialah, mampukah negara kita membuat perubahan seperti itu ataupun
adakah langkah khas yang dibina untuk memperbaiki keputusan TIMSS di negara
kita seperti di Singapura? Persoalan ini saya tinggalkan buat renungan
rakan-rakan sekalian.
No comments:
Post a Comment