Saya berpendapat, teknologi merupakan satu keperluan
yang penting dalam kepada guru mahupun pelajar di mana ia dapat membantu murid
memahami dengan lebih mendalam dan mampu menarik minat murid terhadap
matapelajaran Matematik.
Kalkulator, perisian komputer dan alatan yang
berteknologi yang lain juga dapat membantu dalam proses Pdp.
Guru perlulah bijak menentukan masa yang sesuai untuk
murid belajar menggunakan teknologi.
Isu yang muncul daripada ICT adalah jurang perbezaan
yang lebih besar di antara pelajar bandar dan luar bandar, memandangkan
prasarana yang masih belum mencukupi untuk membolehkan mereka dihubungkan
dengan rangkaian lebuh raya maklumat malah masih ada sekolah yang belum ada
makmal komputer untuk digunakan.
Seterusnya, masalah yang wujud adalah guru kurang mahir di mana masalah
utama yang dihadapi oleh guru veteran dalam menghasilkan bahan pengajaran
berbentuk multimedia.
Apabila guru veteran tidak mahir dalam penggunaan ICT,
bahan pengajaran jadi kurang menarik atau guru tersebut akan memilih untuk
tidak menggunakan ICT dalam pengajaran.
Isu-isu ini perlu diatasi antaranya dengan cara
pertama iaitu dengan mengutamakan Kursus Latihan dalam Perkhidmatan (LADAP)
yang berkaitan ICT.
Kalkulator memainkan peranan yang sangat penting dalam
proses pengajaran dan pembelajaran kerana kalkulator adalah teknologi yang
dapat memudahkan para guru untuk mengajar pelajar dan kesungguhan pelajar dalam
mempelajari matematik dapat dipupuk dan dilihat dengan sebaiknya.
Penggunaan teknologi kalkulator grafik memberikan
perubahan yang positif terhadap interaksi pengajaran dan pembelajaran di dalam
kelas di samping keputusan yang lebih baik.
Walaubagaimanapun, guru-guru di sekolah hanya
mengetahui cara-cara menggunakan kalkulator dalam operasi tambah, tolak, bahagi
dan darab sahaja dalam kalkulator. Tetapi sebenarnya kalkulator adalah alat
bantu mengajar yang boleh dikatakan dapat menyelesaikan masalah matematik
dengan menekan beberapa nombor sahaja.
Langkah yang boleh diambil adalah pihak Kementerian
Pelajaran Malaysia perlu memberikan kursus kepada guru-guru supaya guru-guru
dapat menguasai bidang kalkulator dan dapat memberikan ilmu sepenuhnya kepada
pelajar selain ilmu cara menjawab matematik dengan kaedah yang biasa.
Pelbagai pihak harus memainkan peranan penting dalam
memastikan penggunaan teknologi di sekolah digunakan pada tahap yang maksimum.
No comments:
Post a Comment