Saya
berpendapat, standard pengajaran profesional dalam pendidikan matematik memainkan
peranan yang penting kepada guru-guru untuk dijadikan panduan utama bagi bidang
tugas seorang guru.
Di
Malaysia, Standard Guru Malaysia (SGM) dijadikan sebagai panduan oleh para
guru, agensi dan institusi latihan perguruan, pensyarah serta guru besar dan
pengetua sekolah.
SGM
bertujuan menggariskan kompetensi professional yang patut dicapai oleh guru dan
keperluan yang patut disediakan oleh agensi dan institusi latihan perguruan
bagi mencapai tahap yang ditetapkan.
Ia
juga bertujuan untuk melestarikan guru berkualiti. Bagi pendidikan
matematik, hampir semua aspek yang telah diterapkan dalam SGM adalah
berlandaskan NCTM.
Standard
pengajaran Matematik turut menekankan prinsip peranan pelajar bagi sesi
pengajaran dan pembelajaran. Guru Matematik harus menggalakkan situasi bilik
darjah dengan melibatkan peranan pelajar dan juga tindak balas daripada pelajar
supaya mereka dapat mengikuti sesi pembelajaran.
NCTM
turut menekankan standard alat dan bahan bagi mendapatkan sesi pembelajaran dan
pengajaran berkesan. Penggunaan alat-alat bantu mengajar amatlah digalakkan
dalam kelas, walaupun hanya banyak dilakukan di peringkat sekolah menengah bagi
mencapai objektif untuk meneroka idea-idea matematik.
Dari
sudut pedagogi, amalan guru masih sama dengan dasar kurikulum lama yang
menekankan kaedah hafalan (Jemaah Nazir Sekolah Persekutuan 1996). Seharusnya
guru – guru perlu memandang serius akan permasalahan ini kerana amalan
pengajaran yang kurang berkesan akan membantutkan penerimaan para pelajar
terhadap pengajaran guru.
Isu
seterusnya adalah proses pengajaran dan pembelajaran
di beberapa buah sekolah di mana menyatakan bahawa dalam penyeliaan di bilik
darjah didapati bahawa aktiviti pengajaran dan pembelajaran lebih berpusatkan
kepada guru di mana para pelajar lebih banyak menyelesaikan latihan secara
individu.
Proses pengajaran dan pembelajaran menjadi kurang
berkesan dan menyebabkan para pelajar menjadi cepat bosan untuk menerima
pengajaran guru.
Kesimpulannya,
standard-standard
yang telah ditetapkan sama ada oleh Standard Guru Malaysia (SGM) mahupun NCTM
sebenarnya menjadi sumber rujukan yang baik kepada para guru dalam melaksanakan
tanggungjawab mendidik. Oleh itu, para guru perlu bijak dalam melengkapkan diri
dengan pelbagai ilmu supaya lebih bersedia untuk mendidik anak-anak bangsa.
No comments:
Post a Comment