Saya
berpendapat, kepentingan
penilaian dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah ketara dan sangat
penting. Tinggi peratus yang lulus bermakna berjayalah seseorang guru itu
mengajar pelajarnya. Sebaliknya, rendah peratus lulus, seseorang guru itu perlu
bertindak membaiki cara pengajarannya.
Penilaian juga merupakan satu proses
mengumpul maklumat untuk membuat keputusan berkenaan dengan kemajuan,
perkembangan, penguasaan dan pencapaian murid dalam pembelajaran.
Peranan guru adalah penting dalam
mengesan kebolehan, kemajuan dan pencapaian murid. Hal ini kerana, guru
menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai, merancang dan membina
instrumen penilaian, menganalisis maklumat penilaian, melapor dan membuat
tindakan susulan.
Tujuan penilaian adalah untuk
mengetahui sejauh mana konsep-konsep yang disampaikan itu difahami oleh
pelajar. Setelah diumumkan gred atau markah yangdiperoleh, tahap pencapaian
pelajar dalam satu-satu bidang pelajaran akan diketahui.
Salah satu isu dalam penilaian
adalah kewujudan bias dalam penilaian di mana berlakunya ketidakadilan yang
wujud dalam sesuatu penilaian.
Contohnya, persepsi guru terhadap
pelajar juga menimbulkan bias dalam penilaian melalui penulisan. Guru tidak
seharusnya mengamalkan sikap bias kerana ianya dianggap tidak professional dan
perlu mengambil inisiatif untuk mengatasinya jika bersikap bias dalam
penilaian.
Seterusnya, pentaksiran tradisional
yang bersifat terlalu berorientasikan peperiksaan banyak memberi impak yang
buruk kepada guru mahupun pelajar.
Tekanan kepada guru semakin
bertambah apabila terburu-buru untuk menghabiskan silibus mata pelajaran dalam
tempoh yang ditetapkan dan mengakibatkan guru kurang memberi penekanan terhadap
perkaitan pembelajaran dengan kehidupan seharian.
Isu yang timbul sejak pelaksanaan PBS
seperti ketidakyakinan guru dalam pentaksiran, ketidaksungguhan guru dalam
pentaksiran, amalan birokrasi dalam pentaksiran dan permasalahan guru sepanjang
melaksanaakan PBS.
Kurang pemahaman tentang pelaksanaan
dan konsep PBS serta persepsi guru terhadap PBS telah menimbulkan rungutan bagi
para guru tentang pelaksanaan PBS yang dikatakan agak terburu-buru.
Bukan itu sahaja, masalah lain yang
timbul apabila guru menilai murid menggunakan teknologi dalam menyelesaikan
sesuatu soalan ataupun masalah. Antaranya ialah, guru perlu mempunyai masa
untuk melatih pelajar menggunakan kalkulator agar pelajar mudah untuk
menggunakannya.
Penilaian
yang dilaksanakan dengan sempurna oleh guru dapat membantu murid mengatasi
masalah pembelajaran yang telah dikenal pasti pada peringkat awal lagi supaya
kelemahan tersebut dapat diatasi dengan segara.
Kesimpulannya, melalui aktiviti
penilaian guru dapat memastikan perkembangan potensi secara menyeluruh dan
bersepadu dari aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani selaras dengan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan.
No comments:
Post a Comment