Saya berpendapat, kaedah
atau strategi pengajaran guru dalam pendidikan matematik memainkan peranan yang
penting kepada guru-guru dalam membuat perancangan yang teratur untuk mencapai
objektif pelajaran dengan berkesan.
Pemilihan strategi
haruslah berdasarkan pertimbangan teori pembelajaran, pendekatan, kaedah dan
teknik mengajar.
Guru boleh melaksanakan
pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan pelbagai pendekatan dan strategi
dengan mengambil kira faktor masa agar dapat menyampaikan isi pelajaran dan
tercapai objektifnya dengan masa yang ditetapkan.
Antara strategi yang
boleh digunakan oleh guru adalah strategi pemusatan guru, pemusatan murid, dan
strategi berasaskan sumber dan bahan.
Dalam pembelajaran
koperatif, guru memerlukan masa yang agak lama untuk melaksanakan kaedah ini
agar pelajar dapat memahami isi pelajaran. Guru memerlukan masa untuk memberi
arahan kepada pelajar dan juga masa untuk pelajar memahami arahan yang
diberikan.
Pembinaan bahan konkrit
mahupun alat bantu mengajar seperti nota, ‘handouts’, aktiviti-aktiviti serta
latihan yang ingin diberikan mestilah berdasarkan tahap kefahaman murid.
Kekangan yang dihadapi
oleh guru untuk membuat alat bahan bantu mengajar menjadi isu di mana guru
tidak mempunyai banyak masa untuk menyediakan bahan bantu mengajar kerana guru
dibebani dengan tugas-tugas lain yang memerlukan guru menyiapkan dalam masa
terdekat.
Kemudahan bilik komputer
yang disediakan di setiap sekolah juga dengan capaian internet memudahkan guru
untuk mempelbagaikan kaedah pengajaran di dalam kelas. Contohnya, dalam
pengajaran dan pembelajaran tajuk bentuk-bentuk graf iaitu graf linear,
kuadratik, dan sebagainya.
Kaedah ini dapat menarik
minat pelajar untuk belajar seterusnya dapat meningkatkan kefahaman pelajar.
Namun, jurang yang agak besar antara bandar dan luar bandar kerana tidak semua
tempat mendapat akses capaian internet yang baik.
Seterusnya, guru
perlulah menggunakan kaedah dan strategi yang bersesuaian dan mengambil kira
faktor persekitaran bilik darjah seperti bilangan pelajar, keluasan kelas dan
juga motivasi pelajar.
Walaubagaimanapun, tahap
motivasi pelajar juga turut mempengaruhi pemilihan kaedah pengajaran dan
pembelajaran guru di dalam bilik darjah.
Sebagai contoh, pelajar
yang berpotensi, guru perlu memilih kaedah pengajaran yang lebih mencabar
pemikiran pelajar manakala pelajar yang kurang bermotivasi guru perlu bijak
memilih kaedah yang sesuai agar isi pembelajaran dapat difahami dan tercapai
hasil pembelajarannya.
Kesimpulannya, kaedah
pengajaran yang dibincangkan di dalam tugaan ini akan memberikan manfaat kepada
guru matematik supaya dapat melatih pelajar berfikir, meneroka dan
menyelesaikan masalah agar pembelajaran dan pengajaran berlaku.
No comments:
Post a Comment