Wednesday 30 September 2015

SEJARAH MATEMATIK


Pada zaman nenek moyang , mereka mempunyai perasaan ingin tahu mengenai jumlah, dan naluri berkenaan perbezaan antara, katakan, satu dan dua ‘antelope’. Malah pada hari ini, terdapat beberapa puak-puak pengumpul di Amazonia yang hanya mempunyai perkataan untuk "satu", "dua" dan "banyak", dan lain-lain yang hanya mempunyai perkataan untuk nombor hingga lima. Keperluaan dalam sistem formal nombor telah digunakan dalam penyelesaian di bidang pertanian dan perdagangan.

Manusia yang terawal berjaya merekod fenomena seperti fasa-fasa bulan dan musim. Antara bukti yang paling awal manusia berfikir tentang nombor adalah daripada tulang bertakuk di Afrika sejak 35,000 hingga 20,000 tahun yang lalu. Tetapi ini adalah kiraan dan penjumlahan semata-mata berbanding matematik yang lain.

Seterusnya, pra-dinasti Mesir dan Sumeria mewakili reka bentuk geometri pada artifak seawal milenium SM 5, seperti yang dilakukan sesetengah masyarakat megalitik di utara Eropah di alaf SM -3 atau sebelum ini. Tetapi pada zaman tersebut matematik adalah dianggap lebih berseni dan hiasan berbanding sekarang seperti angka, corak, bentuk dan kuantiti telah dianggap sebagai matematik.

Matematik mula dibangunkan sebahagian besarnya sebagai tindak balas kepada keperluan birokrasi apabila tamadun diselesaikan dan pembangunan dalam pertanian. Antaranya adalah untuk mengukur lot tanah, cukai individu, dan lain-lain. Hal tersebut telah berlaku di Sumeria dan Babylon tamadun pada zaman Mesopotamia (secara kasar, Iraq moden ) dan di Mesir purba.

Menurut pihak berkuasa, terdapat bukti aritmetik asas dan notasi geometri pada ‘petroglyphs’ di ‘Knowth’ dan ‘Newgrange’ dalam pengebumian di Ireland (bertarikh dari kira-kira 3500 SM dan 3200 SM). Manakala ‘Stonehenge’ merupakan monumen bagi upacara Neolitik dan astronomi di England, yang bertarikh dari sekitar 2300 SM. Ia juga boleh dikatakan mempamerkan contoh penggunaan 60 dan 360 dalam ukuran bulatan, satu amalan yang mungkin dibangunkan agak bebas daripada sistem pengiraan ‘sexagesimal’ pada zaman purba Sumeria dan Babylon.

No comments:

Post a Comment