Thursday 24 December 2015

Hubungan Antara Budaya Formal Sekolah dan Gaya Pembelajaran Pelajar Dengan Pencapaian Akademik Pelajar


Artikel ini adalah berkaitan dengan hubungan antara budaya formal sekolah dan gaya pembelajaran pelajar dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah. 
Hasil kajian mendapati bahawa budaya formal sekolah yang paling dominan adalah budaya formal sekolah berdasarkan dari aspek sosial. Manakala gaya pembelajaran pelajar yang paling dominan adalah gaya pembelajaran berdasarkan dari aspek visual. Selain itu, terdapat hubungan yang signifikan antara budaya formal sekolah dan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar.


Menurut kajian ini, guru dan pelajar harus mengenal pasti budaya formal sekolah dan gaya pembelajaran agar dapat meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Pada hemat saya, pengenalpastian budaya formal sekolah memang penting kerana budaya sekolah yang baik dapat memupuk minat yang baik dalam kalangan pelajar. Sebagai contoh, budaya membaca yang dipupuk dari zaman sekolah dapat menjamin para murid suka membaca. Tuntasnya, untuk mencapai kecemerlangan dan kegemilangan, maka sesebuah sekolah haruslah memupuk  budaya yang positif.

No comments:

Post a Comment