Sinopsis:
Artikel ini membincangkan amalan semasa dan teknik
pengajaran yang digunakan dalam pengajaran kurikulum ICT di sekolah rendah dan
halangan utama dalam pengajaran. Simi-struktur temubual dengan guru-guru dan
penyelaras ICT di samping pemerhatian di dalam bilik darjah mendapati kaedah pengajaran menggunakan ICT di sepuluh buah sekolah
rendah di Coventry semasa musim luruh tahun 2005 menunjukkan kesan positif.
Walaubagaimanapun, terdapat beberapa halangan utama yang membantutkan proses
pengajaran menggunakan ICT di sana iaitu;
1) tiada sokongan dan pengajaran bertumpu kepada teknik
tradisional
2) tiada prasarana interaktif multimedia
3) guru tidak yakin
4) had pengetahuan dan pengalaman guru dalam bidang ICT
Ulasan / Kritikan:
Artikel ini terlalu general. Perbincangan tidak dijalankan
secara terpetrinci terhadap setiap aspek halangan dalam pengintegrasian ICT.
Dicadagkan supaya kajian lanjutan dijalankan oleh pengkaji-pengkaji untuk
meningkatkan mutu pengintegrasian ICT.
No comments:
Post a Comment