Kertas kerja ini meninjau beberapa aspek daripada pendapat
ahli-ahli penyelidik dan psikologi mengenai kepentingan kefahaman konsep dalam
pembelajaran matematik. Ia juga memberi gambaran berhubung pembentukan konsep
yang betul. Di samping itu, penekanan diberikan juga kepada kepentingan
pengkaedahan pembelajaran dan bagaimana ianya dapat membantu pelajar dalam
memahami sesuatu konsep dengan jelas agar ianya dapat diaplikasikannya dalam
kehidupan seharian mereka. Melalui kertas kerja ini, golongan pendidik dapat mengenal
pasti antara punca-punca masalah kefahaman konsep dan bagaimana pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan dapat dijalankan agar objektif pengajaran dapat
dicapai dengan baiknya.
Tidak dapat dinafikan bahwa kefahaman konsep di dalam
matematik adalah amat penting dalam proses pembelajaran. Kaedah pemahaman
konsep dalam pengajaran matematik pada masa kini telah memberi keutamaan kepada
pembentukan konsep matematik yang dikaitkan dengan pengalaman pelajar di dalam
bilik darjah maupun di luar bilik darjah. Para pendidik juga sedia maklum
bahawa pengetahuan merupakan sesuatu yang tidak boleh dipindahkan dari
seseorang kepada seseorang yang lain sebaliknya ia hanya boleh dibina oleh
pelajar itu sendiri melalui proses berinteraksi dengan persekitaran pembelajaran.
Persekitaran boleh dijadikan sebagai alat perhubungan yang dapat mengaitkan
idea matematik dengan pengalaman harian. Ia juga dapat memberi pengertian baru
kepada konsep pembelajaran.
No comments:
Post a Comment