Pada dasarnya, PPSMI (dwibahasa) yang diperkenalkan di SRJKC
itu adalah atas pertimbangan politik dan hasil kompromi antara pemimpin UMNO
dengan pemimpin parti politik kaum Cina dalam Barisan Nasional. MCA melihatnya
sebagai satu pelaksanaan yang ‘win-win’ iaitu pelaksanaan yang akan membawa
kebaikan kepada dua pihak: tidak sahaja mengekalkan penggunaan bahasa Cina
dalam subjek Sains dan Matematik, tetapi juga membantu pelajar SRJKC menguasai
istilah Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris sekaligus membantu mereka
mengikuti pelajaran PPSMI di peringkat sekolah menengah. Namun, kebanyakan
pertubuhan kaum Cina, termasuk Dong Jiao Zong, tetap menentang pelaksanaan
PPSMI. Mereka membantah penggunaan bahasa asing (Inggeris) untuk mengajar
subjek Sains dan Matematik. Mereka berpandangan bahasa ibunda adalah bahasa
pengantar yang paling berkesan untuk kedua-dua subjek itu. Dong Jiao Zong turut
membantah pelaksanaan dasar dwibahasa itu kerana ia hanya adalah pelaksanaan
sementara waktu.
Selain itu, ibu bapa pelajar di SRJKC bimbang pelaksanaan
dasar dwibahasa itu akan membawa impak negatif, khususnya daripada segi
perkembangan intelek dan rohani anak mereka. Ini disebabkan pelaksanaannya
dikatakan akan membebankan pelajar, menyebabkan mereka merasa bosan, jemu dan
seterusnya menyebabkan mereka kehilangan minat dalam kedua-dua subjek itu.
Selepas pelaksanaannya selama enam tahun, apakah impak yang telah dibawa PPSMI
(dwibahasa) ke atas pelajar di SRJKC? Apakah langkah yang telah diambil pihak
sekolah dan Pengurus Sekolah atau Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) dalam
mengatasi masalah yang timbul? Kesemua itu adalah persoalan yang ingin dicari
jawapannya dalam makalah ini. Untuk mendapat jawapan kepada soalan itu, penulis
telah merangka soalan kaji selidik untuk mendapat pandangan daripada guru Sains
dan Matematik atas isu yang berkenaan.
No comments:
Post a Comment