Artikel ini menarik minat saya kerana jarang penyelidikan
mengkaji masalah kemiskinan. Kebiasaannya, apa yang dikaji penyelidik hanyalah
jurang pendidikan antara bandar dan luar bandar tanpa menyebut faktor
kemiskinan secara khusus. Aspek pendidikan merupakan instrumen yang terpenting
dalam mempertingkatkan kualiti hidup di Malaysia. Namun, usaha ke arah hidup
berkualiti ini terhalang dengan adanya jurang pendidikan dan kemiskinan antara
kawasan bandar dan luar bandar. Saya menyokong penyataan penyelidik yang
mengatakan bahawa kemiskinan mempengaruhi pencapaian pelajar. Ini kerana,
faktor kemiskinan memberikan kekangan hebat untuk capaian kepada pendidikan
berkualiti dan terkini seperti penggunaan ICT dalam pembelajaran yang biasa
diamalkan di sekolah banadar. Punca kemiskinan ini menyebabkan mereka tidak
mampu untuk menyediakan pendidikan yang lebih baik kepada anak-anak.
Kebanyakan
penduduk luar bandar terlibat dalam pertanian bercorak sara diri dan berada pada
tahap miskin. Mereka kurang aktif dan kurang terlibat dalam program-program pembangunan, mempunyai
taraf pengeluaran pertanian yang rendah, mempunyai tahap kemudahan asas yang
kurang; aspek pendidikan dan kesihatan yang rendah, kurang menerima
faedah-faedah dan sumber-sumber pembangunan yang terdapat di bandar (Maimunah
Ismail, 1999:18-19). Selain
faktor kemiskinan, faktor jarak juga mendorong berlakunya jurang dalam
pendidikan. Jarak yang jauh dari bandar menghalang penduduk menikmati taraf
hidup yang sama dengan penduduk Bandar. Ini menyebabkan berlakunya ketaksamaan
agihan sumber yang mana kawasan bandar mendapat peruntukan pembangunan yang
lebih besar berbanding dengan penduduk luar bandar yang tinggal jauh di
pedalaman (Yuji Tamura, 2003).
Penyelidik
menyimpulkan bahawa pendidikan sahaja yang mampu mengubah hidup mereka
(kemiskinan) dan merapatkan jurang pendidikan. Dalam rangka Rancangan Jangka
Panjang Malaysia Pertama 1971 – 1990 (RRJP1), akses pendidikan telah
dikenalpasti sebagai salah satu langkah utama yang berdaya tahan dan berkesan
dalam usaha mengurangkan jurang pendidikan dan kemisikinan antara kawasan
bandar dan luar bandar (Malaysia, 2001:158)
Kekuatan artikel ini adalah terdapat banyak data-data
statistic yang dikemukakan hasil dari kajian-kajian lepas yang membuatkan fakta
yang dikemukakan diyakini. Sorotan kajian yang dilakukan menghuraikan persoalan
ini dengan baik sekali dan penyelidik melalukan penambahbaikan berdasarkan
kajian-kajian lepas.
No comments:
Post a Comment