Saya berpendapat, terdapat
pelbagai isu yang timbul berkaitan dengan kesamarataan
akses dalam pendidikan yang membawa
kepada halangan atau cabaran dalam pendidikan matematik di sekolah mahupun
institusi-institusi pengajian di Malaysia.
Hubungan
antara akses dan ekuiti ini berkait antara satu sama lain dan amat penting
dalam menaikkan tahap pendidikan di Malaysia.
Secara
amnya, akses dan ekuiti ini boleh menghapuskan jurang dan membuka peluang
kepada rakyat terutama pelajar yang berbeza dari segi keperluan dan kebolehan
bagi mendapatkan kemahiran, pengetahuan dan pengalaman melalui pendidikan
secara sama rata.
Dalam proses pengajaran dan
pembelajaran (P&P) matematik, dua elemen penting yang terlibat adalah guru
dan juga pelajar.
Antara isu yang wujud
dalam akses ICT dan penyediaan kemudahan infrastruktur adalah masalah dalam pembekalan
komputer yang tidak seimbang antara sekolah bandar dan luar bandar, perisian
komputer untuk P&P yang sesuai sukar diperoleh dan bilangan guru terlatih
dalam ICT yang belum mencukupi.
Seterusnya isu hangat yang
diperbincangkan adalah KPM menghadapai masalah untuk menempatkan guru perempuan
di sekolah luar bandar khususnya di pedalaman dan pulau.
Dari aspek latar belakang
keluarga, pelajar yang mempunyai ibu bapa yang tidak berpelajaran selalunya
akan kurang kebolehcapaian mereka terhadap matematik. Ini kerana ibu bapa
mereka tidak dapat membantu mengajar mereka dirumah.
Salah satu masalah pembelajaran
pelajar matematik ialah mempunyai masalah Diskalkulia. Pemerhatian daripada
pakar kepada pelajar OKU sangat kurang, ini kerana pakar perlu memahami masalah
dan sikap pelajar OKU itu sendiri jika mahu memberi tumpuan kepada proses
P&P mereka.
Walaupun secara realitinya
pelajar-pelajar OKU ini lebih memerlukan pakar-pakar untuk memastikan mereka
tidak terus ketinggalan dalam menguasai mata pelajaran matematik.
Bukan itu sahaja,
sekolah bertanggungjawab untuk memastikan setiap murid yang mempunyai pelbagai
latar belakang dan sosioekonomi mendapat hak dan ekuiti yang sama terhadap
kemudahan dalam menyokong pembelajaran dan pembangunan sahsiah mereka.
Kesimpulannya,
prinsip pendidikan perlulah dijadikan asas dalam memastikan akses dan enrolmen
setiap lapisan murid dari peringkat prasekolah ke peringkat sekolah menengah
agar negara kita setanding dengan negara maju yang lain di samping meningkatkan
peratusan murid melanjutkan pelajaran pada peringkat universiti, kolej,
politeknik, vokasional dan program latihan kemahiran yang berstruktur.
No comments:
Post a Comment