Artikel ini mengenai kepimpinan guru dalam mempengaruhi
iklim bilik darjah. Kebanyakkan guru tidak mempunyai persepsi yang tepat
mengenai kepimpinan bilik darjah. Berdasarkan artikel ini, guru beranggapan
pihak pentadbir bertanggungjawab dalam hal yang berkaitan dengan dengan
kepimpinan. Padahal, kepimpinan sebenar adalah tugas guru itu sendiri yang
bertindak sebagai pemimpin semasa proses pengajaran.
Tidak dapat dinafikan lagi bahawa suasana sekolah banyak
memberi impak ke atas kepimpinan sekolah dan bilik-bilik darjah. Guru perlu
bertindak merefleksikan diri melaksanakan pembelajaran secara kolaboratif dan
penyelesaian masalah dalam menuju kearah kepimpinan bilik darjah yang berkesan.
Pada pendapat saya, kepimpinan bilik darjah yang diamalkan
oleh guru bukan sahaja boleh menentukan pencapaian matlamat bilik darjah malah
memberi kesan keatas semua individu yang ada dalam bilik darjah tersebut.
No comments:
Post a Comment