Perkembangan
kurikulum yang semakin kompleks pada masa ini telah memerlukan kemahiran
pemikiran tinggi yang dapat diaplikasikan dengan perkembangan teknologi
maklumat. Penggunaan perisian di dalam pembelajaran dan pengajaran merupakan
revolusi daripada cara penyampaian pengajaran konvensional kepada model baru
pengajaran dan pembelajaran berasaskan pelajar. Menurut Vijaya (1996) perisian
atau multimedia sebagai gabungan teknologi bunyi, audio, grafik berbentuk
statik, animasi dan tayangan video. Namun begitu, penggunaan teknologi tersebut
bukan bererti untuk menggantikan terus peranan pendidik ke tahap fasilitator.
Lanjutan
daripada perkembangan teknologi maklumat dalam bidang pendidikan, ia telah
mencipta satu ‘jambatan’ dalam bidang matematik yang lebih berkualiti dengan
menggunakan perisian sebagai pengajaran matematik. Teknologi matematik yang
digunakan oleh pendidik sebagai bahan bantu mengajar telah menjadikan
pembelajaran yang disampaikan kepada pelajar dapat memenuhi objektif
pembelajaran yang sedia ada agar pembelajaran yang disampaikan lebih jelas dan
bermakna. Menurut Abdul Razak & Nor Asmah (2011), matematik ialah suatu
subjek ilmu yang dapat mendidik pelajar untuk mengembangkan pemikiran analisis,
kritis, sistematik, kemahiran penyelesaian masalah dan kemahiran menggunakan
ilmu pengetahuan matematik dalam kehidupan seharian. Manakala Sharifah (2008)
pula menyatakan bahawa dengan adanya teknologi maklumat (ICT) telah memberikan
satu kelebihan kepada pelajar untuk mendalami ilmu pengetahuan dan kemahiran
kerana mereka dapat membuat pencarian ilmu tersebut dari pelbagai sumber.
Menyedari
kepentingan matematik untuk perkembangan ilmu pengetahuan maka satu perisian
telah dicipta untuk meningkatkan kemahiran penyelesaian masalah dan kemahiran
menggunakan ilmu iaitu Geogebra. Geogebra berasaskan
laman sesawang dapat digunakan untuk mempermudahkan pelajar memahami matematik
kerana dalam perisian ini pelajar dapat mencari maklumat, memperluas
pengetahuan dan dapat meningkatkan kemahiran penyelesaian masalah. Dengan
adanya gambar atau pergerakan animasi yang dimiliki oleh Geogebra, pelajar
dapat memahami, meneroka, menilai dan menganalisis apa yang telah dipelajari.
Antara
kelebihan yang Geogebra miliki ialah ianya bersifat GNU (GNU's
Not Unix) di mana perisian ini bebas untuk dimuat turun, diaplikasikan
serta dikembangkan oleh para penggunanya. Geogebra berjalan
dalam sistem pengoperasian yang cukup luas dan merangkumi Windows, Linux dan
Macintosh dan menggunakan Java sebagai mesin virtual yang
sudah dipasang secara automatik pada perisian tersebut. Berdasarkan kajian yang
dijalankan oleh Anthone (2009) menyatakan bahawa perisian Geogebra sangat
efisyen digunakan sebagai media dalam pembelajaran matematik, sementara menurut
Hassan Hutkemri (2013) pula, pembelajaran secara interaktif dengan Geogebra dapat
membantu pemahaman dan menyokong responsif diri (self-responsive) dalam
penilaian urutan objek pembelajaran. Direka secara khusus sebagai alat untuk
pembelajaran dan pengajaran di semua peringkat pendidikan,
Geogebra dapat membantu para pensyarah dan pelajar untuk melakukan
eksperimen, orientasi masalah, dan orientasi penyelidikan bidang geometri. Geogebra memudahkan
ciptaan pembinaan matematik dan model-model oleh para pelajar yang mana penerokaan
interaktif dapat dilakukan dengan cara dragged object dan changing
parameters selain dapat dikendalikan dalam Bahasa Melayu. Sementara
itu, bagi para pensyarah pula dapat mencipta laman-laman sesawang interaktif
untuk tujuan pengajaran mereka.
No comments:
Post a Comment