Saya berpendapat bahawa isu
bahasa menjadi
salah satu punca masalah utama kerana bahasa memainkan peranan penting dalam
pengajaran dan pembelajaran terutama dalam matapelajaran Matematik.
Isu ini telah diperjuang oleh ramai pendidik-pendidik supaya memahami dan
seterusnya menerangkan hubungan bahasa dan pemikiran.
Faktor bahasa pengantar memainkan peranan yang amat penting bagi
menyampaikan isi pelajaran serta mencapai objektif pelajaran. Menurut kajian
yang telah dijalankan oleh Aziz (2003) iaitu kebanyakan pelajar tidak dapat
memahami dan mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran Matematik dalam bahasa
Inggeris adalah disebabkan oleh penggunaan bahasa dan masalah untuk memahami
bahasa Inggeris itu sendiri.
Kompetensi
guru terhadap pengajaran Matematik dalam bahasa Inggeris dapat diatasi apabila
semua pihak memainkan peranan yang penting. Kementerian Pelajaran Malaysia boleh
mengambil beberapa langkah untuk meningkatkan kompetensi guru-guru dengan
mengadakan kursus ataupun bengkel bagi meningkatkan penggunaan dan penguasan
bahasa Inggeris guru yang mengajar matapelajaran matematik.
Guru-guru seharusnya
lebih kreatif dan inovatif semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
Guru-guru hendaklah
menggunakan pelbagai bahan bantu belajar seperti komputer, projektor LCD,
courseware, dan lain-lain. Penggunaan pelbagai bahan ini dapat merangsang minat
dan motivasi pelajar untuk belajar mata pelajaran Matematik dalam bahasa
Inggeris.
Kebanyakan pelajar jarang atau tidak
pernah bercakap dalam bahasa Inggeris sama ada di rumah ataupun mana-mana
tempat juga mempengaruhi bahasa yang digunakan oleh pelajar.
Kesimpulanya,
guru-guru, pihak sekolah mahupun ibu bapa perlulah bersama-sama berganding bahu
dalam memantau perkembangan tahap pembelajaran di kalangan pelajar agar pelajar
memperoleh pencapaian yang baik dalam akademik khususnya Matematik.
No comments:
Post a Comment