Sunday 6 December 2015

Masalah Guru Dalam Melaksanakan Pengajaran Matapelajaran KBSM


Artikel ini berkaitan tentang kajian yang bertujuan untuk mendedahkan masalah guru dalam melaksanakan pengajaran mata pelajaran KBSM. Aspek kajian termasuk memahami huraian sukatan pelajaran, memilih isi kandungan, kaedah pengajaran, menentukan aktiviti pembelajaran, penyediaan bahan bantu mengajar, penggunaan buku teks, merancang rancangan pelajaran, penilaian dan penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran.

Hasil kajian menunjukkan bahawa penyediaan bahan bantu mengajar, menentukan aktiviti pembelajaran pelajar dan merancang kaedah pengajaran merupakan masalah-masalah utama yang dihadapi oleh guru dalam melaksanakan pengajaran mata pelajaran KBSM. Manakala hasil ujian Khi Kuasadua pula menunjukkan tidak terdapat perhubungan yang signifikan antara masalah pengajaran guru dalam melaksanakan mata pelajaran KBSM dengan pengalaman mengajar guru, kelayakan ikhtisas dan kekerapan menghadiri KDP.

Kesimpulannya, hasil dapatan menyokong dapatan kajian Hussien (1991) yang melaporkan bahawa faktor kekerapan seorang guru berkursus tidak ada hubungan kolerasi dengan peningkatan pengetahuan dalam melaksanakan pengajaran. Namun demikian, kajian lanjut yang memungkinkan aspek-aspek yang pengajaran KBSM dilihat secara khusus perlu dijalankan supaya masalah pengajaran guru dapat difahami dengan lebih mendalam.

No comments:

Post a Comment