Saya
berpendapat terdapat banyak faktor jurang yang menyumbang kepada pencapaian
Matematik samada faktor luaran ataupun dalaman. Antaranya adalah lokaliti iaitu
di bandar & luar bandar, sosio ekonomi keluarga, persekitaran
& pengaruh keluarga, dan faktor
dalaman pelajar.
Dari aspek
lokaliti menunjukkan bahawa pelajar yang berada di kawasan bandar lebih cenderung
untuk cemerlang berbanding pelajar di luar bandar. Saya juga bersetuju hal
demikian berlaku di sebabkan oleh kemudahan & infrastruktur kurang
disediakan oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab di kawasan luar bandar.
Masalah
yang timbul seperti capaian internet yang lemah juga menyukarkan para guru
untuk mencari bahan-bahan bantu mengajar serta menggunakan kemudahan tersebut
untuk mencari idea dalam membantu pelajar.
Seterusnya,
dari aspek sosioekonomi di mana ibu bapa daripada kelas sosio ekonomi yang
tinggi dan mempunyai latar belakang pendidikan yang baik juga menjadi faktor
jurang dalam pencapaian pelajar. Ibu bapa akan menyediakan kemudahan belajar
kepada anak-anak kerana mereka berkemampuan berbanding keluarga yang
berpendapatan rendah.
Peranan
ibu bapa dalam memantau aktiviti pelajar apabila berada di rumah adalah sangat
penting. Contohnya, ibu bapa boleh bertindak sebagai guru dengan memberikan tunjuk
ajar dan dorongan kepada pelajar.
Tahap
kebimbangan terhadap matapelajaran Matematik juga menjadi faktor jurang dalam pencapaian
pelajar. Sesetengah pelajar itu sendiri yang menganggap matapelajaran Matematik
adalah sukar dan susah untuk difahami.
No comments:
Post a Comment