Artikel ini berkaitan tentang kajian yang dijalankan untuk
meningkatkan kualiti pendidikan di kawasan luar bandar supaya pencapaian
pendidikan di setiap kawasan adalah sama rata atau hampir sama tanpa adanya
perbezaan yang begitu ketara. Kajian ini mendapati bahawa pendidikan luar
bandar berada pada tahap rendah kerana beberapa faktor iaitu:
1. tiada kesedaran ibu bapa
2. kemiskinan keluarga
3. sikap pelajar
4. kekurangan bahan bantu mengajar
5. kemudahan infrastruktur
6. jurang pendapatan penduduk yang ketara
Dalam hal ini, pihak kerajaan telah membuat beberapa
inisiatif untuk mewujudkan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan ( PIPP ) bagi
mengatasi permasalahan ini agar generasi yang dididik mampu mengangkat negara
ke mercu kejayaan selaras dengan matlamat Wawasan 2020. Antaranya, memperbaiki
sistem pendidikan di sekolah luar bandar, mengubah persepsi ibu bapa terhadap
sistem persekolahan yang diperkenalkan, mempertingkatkan bahan bantu mengajar
berbentuk teknologi, mewujudkan iklim persekolahan yang selesa, dan
memperkenalkan kaedah bagi merapatkan jurang pendapatan penduduk luar bandar
yang seterusnya menghapuskan kemiskinan tegar penduduk luar bandar.
Kesimpulannya, jelas membuktikan bahawa langkah-langkah
telah diambil oleh pihak berwajib bagi memperkasakan pendidikan luar bandar.
Kesedaran perlu wujud di kalangan para pelajar luar bandar agar tidak berlaku
keciciran dalam pendidikan. Modal Insan dan RMK9 mempunyai perkaitan yang
sangat rapat ke arah pencapaian Malaysia sebagai negara maju pada tahun 2020.
No comments:
Post a Comment