Artikel ini berfokuskan kepada kekangan yang dihadapi guru
dalam pelaksanaan PPSMI untuk subjek sains dan kesannya pada pencapaian
murid. Semestinya wujud di alam realiti
ini guru-guru yang kurang menguasai bahasa Inggeris dan mengaggap pelaksanaan
PPSMI hanya memberikan beban. Namun, sebaliknya, pelaksanaan PPSMI selama
beberapa tahun ini secara tidak langsung meningkatkan tahap kecekapan
penggunaan Bahasa Inggeris di kalangan guru-guru. Mungkin pada mulanya mereka
rasa terpaksa dan terbeban, tetapi setelah beberapa tahun mengajar, ia mula
sebati dan menjadi kebiasaan. Ini secara tidak langsung membuktikan bahawa
PPSMI mampu meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris mereka. Ini adalah sejajar dengan dapatan kajian Kementerian
Pelajaran yang mendapati bahawa guru dan murid semakin yakin menggunakan bahasa
Inggeris dalam bilik darjah (Utusan Malaysia, 3 April 2005). Timbalan Menteri
Pelajaran Dato’ Hon Choon Kim (20 Disember 2005) juga menyokong kenyataan ini semasa
dalam mesyuarat dewan negara. Dengan perlaksanaan PPSMI dalam subjek sains,
pelajar dapat lebih banyak peluang bertutur dan berkomunikasi dalam bahasa
Inggeris. Kadar pengguasaan bahasa yang tinggi ini telah menambahkan keyakinan
pelajar untuk terus berkomunikasi dalam bahasa ini. Lama-kelamaan pelajar dapat
bertutur bahasa ini dengan fasih.
Walaupun
prestasi pelajar didapati kurang memuaskan dengan adanya pelaksanaan PPSMI, ia
tetap dapat membantu pelajar meningkatkan tahap kecekapan mereka berbahasa
Inggeris. Apa yang perlu diperbaiki di sini adalah cara guru menyampaiakan ilmu
sains itu sendiri. Guru harus yang berbahasa Inggeris dalam menerangkan
konsep-konsep sains menggunakan terminology yang betul supaya pelajar mudah
faham. Kekeliruan berlaku apabila guru tidak yakin berbahasa Inggeris semasa
memberikan penerangan. Akibatnya, mesej penting yang ingin disampaikan tidak
dapat pelajar fahami.
Artikel
ini menggunakan bahasa yang tepat dan padat serta mudah difahami. Tetapi ia
kurang ada penyataan sokongan pada setiap fakta yang dikemukakan. Artikel ini
akan lebih diyakini sekiranya terdapat banyak kenyataan sokongan dari
kajian-kajian lalu.
No comments:
Post a Comment