Penilaian merupakan satu proses untuk memperolehi maklumat
kuantitatif. Ia adalah satu proses bagi guru untuk menentukan perubahan tingkah
laku dan membuat pertimbangan menilai. Proses menilai dapat memberi maklumat
tentang pencapaian objektif pelajaran, kaedah mengajar seorang guru dan
keberkesanan sesebuah kurikulum. Menurut Terry D. TenBrink (1974), menyatakan bahawa penilaian adalah suatu
proses mendapatkan maklumat yang akan digunakan untuk membuat pertimbangan yang
seterusnya digunakan dalam membuat keputusan.
Dengan demikian, penilaian merujuk proses mentafsir atau
memberi nilai yang bercorak kualitatif tentang sesuatu kemahiran bahasa
berdasarkan jumlah markah pencapaian hasil daripada pengukuran yang telah
dilakukan secara kuantitatif. Contohnya, Nazrin yang mendapat markah sebanyak
90% dalam sesuatu kemahiran bahasa mungkin dinilai sebagai mencapai tahap
cemerlang dan Fiqah pula yang mendapat jumlah markah sebanyak 10% mungkin
dinilai sebagai berada pada tahap yang sangat lemah. Jadi, perkataan cemerlang,
baik,sederhana, lemah atau sangat lemah yang digunakan dalam konteks ini adalah
sebenarnya istilah penilaian yang diberikan secara kualitatif yang berasaskan
pengukuran dan markat yang diperoleh dalam bentuk kuantitatif.
Tujuan penilaian adalah untuk mengetahui sejauh mana
konsep-konsep yang disampaikan itu difahami oleh pelajar. Setelah diumumkan
gred atau markah yangdiperoleh, tahap pencapaian pelajar dalam satu-satu bidang
pelajaran akan diketahui. Selain guru, ibu bapa juga akan tahu aras pencapaian
anak-anak mereka dalam mata pelajaran yang berkenaan. Ujian juga digunakan
untuk menilai pembelajaran pelajar. Setelah satu-satu unit pelajaran selesai
diajar, guru boleh menjalankan satu ujian ringkas untuk menilai sama ada
objektif pelajaran tercapai atau tidak. Sekiranya tercapai, maka pembelajaran
boleh dikatakan telah berlaku.
Dalam konteks dunia pendidikan, proses penilaian membabitkan
banyak perkara kerana ia merangkumi di dalamnya proses ”ujian”, peperiksaan,
pengukuran yang bertujuan untuk melihat kemampuan pelajar menguasai apa yang
telah dipelajari di dalam kelas. Phopham (1975) menafsirkan penilaian yang
sistematik mestilah mengandungi satu tafsiran yang formal tentang nilai
fenomena pendidikan. Secara menyeluruh, penilaian pendidikan mencakupi
aspek-aspek seperti hasil pengajaran, program pengajaran dan matlamat ke arah
usaha pengajaran itu ditentukan.
Penilaian boleh dijalankan secara formatif dan sumatif.
Penilaian formatif dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Maklumat yang diperoleh daripada penilaian formatif dapat memberi
maklum balas tentang sejauh mana sesuatu hasil pembelajaran telah dikuasai.
Maka guru dapat mengetahui tentang kelemahan dan kekuatan serta potensi
seseorang murid dan mengambil tindakan susulan yang sewajarnya. Guru juga boleh
menilai kemajuan murid dalam pelbagai aspek termasuk aspek-aspek yang tidak
dapat dinilai secara berpusat.
Manakala, penilaian sumatif dikaitkan dengan penilaian pada
akhir tahun atau pada akhir semester. Penilaian ini memberikan nilai yang
membezakan pencapaian seorang murid dengan murid lain dan seringkali digunakan
untuk membuat pemilihan. Penilaian secara berpusat iaitu UPSR, PMR, SPM dan
STPM biasanya dikendalikan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia. Keputusan
penilaian secara berpusat dapat memberi maklumat tentang pencapaian murid di
seluruh negara.
Oleh yang demikian, guru memainkan peranan penting dalam
mengesan kebolehan, kemajuan dan pencapaian murid. Guru menentukan hasil
pembelajaran yang hendak dinilai, merancang dan membina instrumen penilaian,
menganalisis maklumat penilaian, melapor dan membuat tindakan susulan. Melalui
aktiviti penilaian, guru dapat memastikan perkembangan potensi secara
menyeluruh dan bersepadu dari aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani selaras
dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
No comments:
Post a Comment